10 rad pro zvýšení prodeje a konverzního poměru

Na internetu je mnoho je mnoho přednášek a článků na téma jak vydělat na internu nebo jak zvýšit návštěvnost, ale jednou ze zásadních věcí je nezapomenout na vývoj konverzního poměru (CRO – conversion rate optimization).

Konverzní poměr představuje procento návštěvníků stránek, kteří provedou na webové stránce Vámi požadovanou akci. Může se jednat o vstup na požadovanou stránku, uzavření objednávky, vyplnění formuláře nebo zanechání kontaktu.

Zanechání kontaktu je v poslední době velice oblíbené z důvodu e-mailového marketingu, který patří k nejefektivnějšímu online marketingu. Využijte osvědčené rady od profesionálů v tomto oboru.

zvýšení prodeje a konverzního poměru

Ilustrační obrázek demonstrující změnu tlačítka ke zvýšení konverze.

 

Jaké jsou typy konverzí a jak je vyhodnocovat?

Konverze se dají rozdělit podle akce, kterou návštěvník na stránkách vykonal.

  • získání kontaktu
  • objednávka
  • přihlášení k odběru novinek (newsletter)
  • klik na reklamního banner (affiliate odkaz)
  • registrace do systému (například různé video přednášky apod.)
  • proklik z reklamního e-mailu

Vyhodnocení konverzního poměru?

Pro vyhodnocení musíte získat základní informace a to počet návštěvníků stránky a počet provedených akcí (objednávek).

V našem případě pro vyhodnocení doporučuji službu Google Analytics. V tomto případě musíte zvolit tzv. konverzní stránku (adresu URL), kterou musíte do tohoto systému zadat a kterou budete sledovat. Stránku zvolte tak, aby výsledky byli co nejpřesnější. Můžete zvolit například adresu, na kterou přesměrováváte po ukončení (uzavření) dotazníku či objednávky.

Výsledek je pak počet konverzí děleno počtem návštěv webu krát 100 (výsledky se vždy uvádějí v procentech). Některé systém to dokážou automaticky přepočítat a vyhodnotit tak jako Google Analytics.

Jaký je ten správný konverzní poměr?

Na tuto otázku se nedá zcela jednoznačně odpovědět. Ale za úspěch se dá považovat, pokud dosáhnete do jednoho procenta výše. Neznamená to však, pokud 1% již máte, že není potřeba web optimalizovat. Snahou každého obchodníka je zvýšit konverzní poměr na co největší hodnotu. Tento parametr souvisí se zaměřením webu. Můžete mít hodně specifický web (úzce zaměřený na určitou cílovou skupinu), kdy je procento konverze o hodně vyšší a naopak a projekt s desetitisícem návštěvníků za den a procento konverze se pohybuje naopak níže.

Co pro vás konverzní poměr znamená?

Při vyhodnocování tohoto důležitého čísla je dobré znát i jeho cenu. Jaká je například Vaše průměrná objednávka? Co získanou akcí na webu získáte?
Na základě těchto hodnot tak můžete vyhodnocovat skutečné finance a pochopíte snahu konzultantů se nejprve zaměřit na zvýšení konverzí a až následně se soustředit na zvyšování návštěvnosti a investování do reklamních kampaní.

Tip na příspěvek:  Jednoduchý způsob evidence reklamací pro firmy

Vyšší návštěvnost neznamená vyšší konverzní poměr!

Pozor na toto hodně diskutované téma, které je u obchodníků mnohdy na prvním místě.

Často se snaží získat větší návštěvnost za nemalé finance a doufají ve větší zisky. Je nutné si uvědomit, že nejprve je potřeba řešit konverzní poměr a až pak třeba návštěvnost. Ušetříte peníze a ještě u toho více vyděláte!

 

10 rad pro úspěšný web s vysokým konverzním poměrem

Jak zvýšit konverzní poměr?

  1. Vyzvete uživatele k požadované AKCI!
  2. Vždy uveďte informaci, co zákazník získá!
  3. Eliminujte rušivé prvky na prodejní stránce!
  4. Optimalizujte prodejní tlačítko (nákupní košík)!
  5. Zjednodušte navigaci na stránce!
  6. Budujte důvěryhodný web!
  7. Nezapomínejte na kontakt!
  8. Nenuťte návštěvníka stránky přemýšlet!
  9. Nabídněte něco navíc (demo, bonus, …)!
  10. Dělejte web očima uživatele!

1. Vyzvete k požadované AKCI!

Podle mě jedna z nejdůležitějších věcí a to je výzva k akci (CTA – Call-to-action).

Častokrát jsem narazil na službu či web, kdy jsem byl rozhodnut se zaregistrovat, či produkt vyzkoušet a nenašel jsem tlačítko pro vstup nebo registraci.

Příkladů je mnoho jen je potřeba vidět web očima potencionálního zákazníka. Když už se nám ho povede přilákat na webovou stránku, co nastane? Zobrazí se mu super stránka s moderním vzhledem a stejně po krátké době odchází jinam! Proč? Kde je chyba?

 

Nevyzvali jste ho k další AKCI!

Doporučení: Vyzvat k akci není vůbec jednoduché. Osobně doporučuji využívat slovesa a text formulovat jako nějakou výzvu. Také je dobré formulovat odkaz tak že klient ještě před klinutím zjistí, co ho po kliknutí čeká (zdarma, využít, dopřej si atd..) Zní to jednoduše, ale opravdu to funguje.

2. Vždy uveďte informaci, co zákazník získá!

Před kliknutím na prodejní tlačítko či požadovanou akci vždy dbejte na to že potencionální klient ví proč na tlačítko kliká (proč na něj chce vstoupit). Nebojte se mu před kliknutím na tlačítko položit nějakou otázku a zároveň mu nenápadně na ní odpovědět.

Dobře také funguje rozdělení do třech fází.

1. získejte pozornost

2. získejte důvěru (důležité v tomto bodě jsou osobní zkušenosti, praktické příklady, reference atd.) Mezi oblíbené a funkční metody se také řadí představení vlastní zkušenosti – příběhu. Oblíbené hlavně u info produktů, kdy z převážné většiny obchodníci popisují (prodávají) vlastní příběh než samotný produkt.

3. prodávejte

Proč zákazníci chtějí kliknout?

  • chtějí více informací
  • chtějí něco zadarmo
  • důvěřují produktu
  • jsou přesvědčení – chtějí produkt objednat
  • chtějí produkt otestovat (demo, verze zdarma, ..)
  • ze zvědavosti

Cílem je, aby zákazník pokračoval dále. Z tohoto důvodu je nutné, aby měl potřebné informace k tomuto rozhodnutí!

Tip na příspěvek:  mayBoost - správa zakázek zdarma a přehledně na jednom místě

 

3. Eliminujte rušivé prvky na prodejní stránce

Prodejní stránky má být jednoduchá a má jasně směřovat k požadované akci (objednávce). Když už se zákazník rozhodne koupit zboží či se jen zaregistrovat do odběru novinek neměla by stránka obsahovat rušivé elementy. Nejlepší je, aby vše bylo na jedné stránce včetně vyplnění kontaktních a platební údajů plus tlačítko k odeslání.

Proč přicházet o zákazníka který stojí u kasy?

Jediný důvod, který dokážu pochopit a má smysl je například, když jsem si kupoval foťák tak před zaplacení mě automaticky bylo doporučeno vybrané příslušenství pro vybraný produkt bez nutnosti dalšího hledání a specifikace. Co jsem udělal? Koupi ho.

 

4. Optimalizujte prodejní tlačítko (nákupní košík)

Optimalizace tlačítka sebou nese mnoho úskalí a určitě si zaslouží samostatné téma. Tak jen ve stručnosti. U optimalizace prodejního tlačítka doporučuji provádět testování a zachovat tu nejúčinnější metodu. Existují některá doporučení, ale můžou se u konkrétních webových stránek lišit.

  • místo prodejního tlačítka (obvykle vpravo nahoře)
  • barva tlačítka
  • vhodné zvolení textu
  • velikost tlačítka
  • velikost náhledu zboží
  • tlačítko by mělo vyzívat k přímé akci

Pro inspiraci doporučuji prohlédnout velké internetové obchody jako např. Mall nebo se případně porozhlédnou i u těch zahraničních. Upozorňuji však, že český zákazník je trochu odlišný od těch zahraničních a že mnohdy upřednostňuje levnější produkt na úkor kvality.

 

5. Zjednodušte navigaci na stránce

Vždy dbejte na to, aby potencionální zákazník věděl, v jaké fázi se nachází.

Máte-li objednávku rozdělenou do více kroků, snažte se tomu vyvarovat. Zákazník vždy musí vědět v jakém kroku se nachází.

Využívejte drobečkové navigace tzv. breadcrumb. Opodstatnění to muže mít zejména u internetových obchodů, kdy uživatel přesně ví, kde se nachází a jak se k danému produktu dostal. Důležité je tak zvážení a správné rozdělení do kategorií produktů.

 

6. Budujte důvěryhodný web –budujte značku

Důvěryhodný web (web credibility) je základem každého úspěšného obchodu a se tak zvyšuje jak konverzní poměr, tak doba strávená na celém webu.

Někde jsem čet zajímavou myšlenku, že líbivé stránky jak z pohledu grafiky tak přehledu na stránce považují návštěvníci automaticky za důvěryhodné. Dbejte tedy na první dojem.

Také by mělo být na první pohled vidět, že je web aktuální a nejde o žádnou vykopvýrazně ávku.

Důležitým faktorem je budování značky (branding). Ta se postupem času a vhodné strategii vryje do podvědomí zákazníků a získání důvěry bude zase o něco jednodušší a spokojených klientů bude přibývat.

Tip na příspěvek:  Základy dobře vytvořených webových stránek + tajná přísada pro kvalitní a navštěvovaný web

S důvěryhodností webů také hodně souvisí další krok a to je kontakt. Nikdy nebuďte anonymní.

 

7. Nezapomínejte na kontakt

Na prodejní stránce nikdy nezapomínejte na kontakt a telefonní číslo. Neznamená to, že Vám hned budou všichni volat, ale razantně to zvýší důvěryhodnost produktu. U info produktů doporučuji požít i fotografii obchodníka. Hodně se také rozmáhá použití online chatu na stránce. Existují studie, které potvrzují tuto metodu jako o možnost zvýšení konverzního poměru.

Webová stránka by neměla zapomenout na stránku s kontakty a informacemi o společnosti. Uveďte kompletní adresu se jménem včetně identifikačního čísla popřípadě i s mapkou společnosti.

 

8. Nenuťte návštěvníka stránky přemýšlet

Webová stránka by měla být zpracována tak že návštěvník webu bude vždy mít možnost pokračovat někam dále a nebude hledat kde kliknout pro pokračování či rolovat zpátky na stránce. V těchto případech většinou dochází jinam a objednávku (požadovanou akci) nedokončí.

Neváhejte použit výraznější barvy či grafické prvky pro směrování návštěvníka na stránce.

 

9. Nabídněte něco navíc (demo, bonus, vzorek …)

Nabízíte nějakou službu? Nabídněte zkušební verzi, e-book či vstupní video zdarma. Získáte přímí kontakt na potencionálního zákazníka a máte možnost ho přesvědčit o koupi produktu. Také je důležité nezapomenout na cenu poštovného a dostupnost zboží po objednání.

Doporučení je: Nabídněte poštovné zdarma!

 

10. Dělejte web očima uživatele

Tohle téma je na první pohled velice jednoduché, ale není tomu tak. Dostat se do role uživatelů není mnohdy nic jednoduchého a často nás zaslepí denní rutina a profesní slepota, i když jsou odpovědi přímo na webové stránce.

Seznamte se s pojmem „Uživatelské testování“ někdy také použitelnost.

Uživatelské testování odhalí chyby v použitelnosti webu a naučí Vás nový pohled na webovou stránku očima reálných uživatelů. Zjistíte, proč se různé věci na webu dějí a nezkoumáte pouhá čísla z Google Analytics.

Hlavním úkolem je přece zpříjemnit práci uživatelům a nedávat jim zbytečné překážky na cestě k objednávce. S tím ještě souvisí téma, které jsem tu nezmiňoval a to jsou platební metody. Tím že nabídnete maximální počet platebních metod, zvyšujete možnost, že zákazník zakoupí produkt právě u Vás.

 

Budu rád, pokud přispějete do komentářů osobními zkušenostmi a doporučením na zvýšení konverze.

Doporučené články věnující se konverznímu poměru a optimalizace prodejních tlačítek.

7 základních tipů pro zvýšení konverzního poměru

Jako konverze se označuje fakt, kdy se z návštěvníka stává zákazník.

Případová studie: Jak zvýšit konverze call-to-action tlačítek?

 

Sdílejte článek přátelům:
, , , , , , , , , ,
Show Buttons
Hide Buttons