Světové vyhledávače na internetu – poznejte je a možná je vyměníte za Google 

Google je se svým 82% podílem (zdroj) na trhu bezpochyby nejpoužívanějším internetovým vyhledávačem na světě, to ale neznamená, že je jedinou možností, kterou pro vyhledávání na internetu máte. Existuje mnoho dalších vyhledávačů, které mnohdy nabízejí zajímavější funkce nebo možnosti ochrany soukromí. V tomto článku se podíváme na různé alternativy ke Googlu, jejich popularitu v různých zemích a specifika, která je odlišují.  

  1. Bing

Kdyby se seriál Přátele natáčel dnes, pravděpodobně bychom zde slyšeli mnohem více narážek na to, ať Chandler Bing něco vyhledá. Právě internetový vyhledávač Bing je totiž druhým nepoužívanějším na světě (má podíl na trhu 10,5 %) a oblíbený je právě v Americe.  

Provozuje ho Microsoft, proto je často pro jeho uživatele lepší volbou než Google. Vizuálně je hodně podobný, takže se na něm snadno zorientujete. Jeho hlavní konkurenční výhodou je v současnosti zapojení umělé inteligence. Má v sobě totiž integrovaný Copilot. Stačí na něj ve vyhledávacím menu kliknout a vygeneruje vám odpověď na otázku, kterou hledáte, aniž byste museli procházet několik webových stránek. 

Pokud se zaměřujete na optimalizace webu pro vyhledávače nebo SEO reklamu, je pro vás hned po Googlu a Seznamu právě Bing další zajímavou alternativou, kam upřít svou snahu o získání návštěvníků

  1. Yahoo!

Pamětníci možná ještě pamatují, že ve své době byl vyhledávač Yahoo! králem internetu. Dnes je jeho popularita výrazně menší, pořád je ale s 2,6% podílem na trhu třetím nejoblíbenějším vyhledávačem. V USA je také výchozím vyhledávačem v prohlížeči Firefox. Jedním z důvodů, proč se stále drží na trhu, je popularita e-mailů právě s doménou Yahoo! Má za sebou ale řadu skandálů a úniků dat, takže bychom ho jako alternativu ke Googlu úplně nedoporučili.  

  1. Yandex

Tento ruský internetový vyhledávač používá 70 % Rusů. Oblíbený je ale i v dalších postsovětských státech, jako je Bělorusko nebo Kazachstán. Dokonce ho využívá i řada lidí u nás.  

Existuje už od roku 1997 a jeho hlavní výhodu je, že v Rusku poskytuje lepší lokální výsledky vyhledávání. Má i vlastní e-mailovou doménu nebo mapy.  

  1. DuckDuckGo

Světové vyhledávače na internetu obvykle sbírají o svých uživatelích nekřesťanské množství dat. Usměvavá kachna s motýlkem ale představuje svobodu. Neukládá žádná uživatelská data, historii vyhledávání, IP adresu ani osobní údaje uživatele. Dokonce v samotné kolonce vyhledávání najdete text „Nenech se při vyhledávání sledovat“. Může tak být jasnou volnou pro uživatele, kteří neradi poskytují svá osobní data a chtějí být na internetu zcela anonymní.  

Nesetkáte se zde tedy ani s žádnou cílenou reklamou, přitom získáte podobné informace jako v ostatních vyhledávačích.  

  1. Ecosia

Vyhledej a zasaď strom. I tak by se dal popsat tento zatím relativně neznámý německý internetový vyhledávač. Můžete na něm pohodlně vyhledávat i v češtině (i když samotné rozhraní je anglicky) a přispět tak na výsadbu stromů po celém světě. Ecosia totiž věnuje 80 % svých příjmů z reklamy Světovému fondu na ochranu přírody, který se zabývá ochranou deštných pralesů. 

Vzhled vyhledávače je minimalistický, uživatelsky příjemný a snadno se v něm zorientujete. Pokud tedy chcete podpořit dobrou věc, můžete nejen vyhledávat, ale i provozovat SEO reklamu právě na Ecosii. Zvláště pokud jste firma prodávající i v zahraničí. 

  1. Startpage 

Je jednoduchý vyhledávač, který je podobně jako DuckDuckGo zcela anonymní a nesbírá uživatelská data. Rozdíl je v tom, že samotné vyhledání proběhne pomocí Googlu, ale anonymizovaně. Získáte tedy výsledky jako při vyhledávání na Googlu, ale Google (ani jiný vyhledávač) o vás nebude vědět zhola nic. Vyhnete se i reklamám, cookies a dalším otravným prvkům, kterými se Google jen hemží. 

Nejpoužívanější české vyhledávače 

Hned po Číně, Rusku a Jižní Korei jsme 4. země, kde se pořád realitně vysoko drží místní internetový vyhledávač. Není jim nikdo jiným než Seznam.cz, který u nás konkuruje Googlu. 

Seznam u nás k roku 2024 používá 14 % uživatelů, další oblíbené vyhledávače jsou: 

  • Google – používá 81 % Čechů,
  • Bing – používá 3,4 % Čechů
  • Yandex – používá 0,7 % Čechů.

Až do masivního rozšíření smartphonů byl ale podíl Seznamu a Googlu zhruba 50:50. Tím, že Google vlastní operační systém Android, kde pochopitelně dominuje i vyhledávání Google, se ale preference uživatelů značně změnily. Na Google si zvyklo čím dál více lidí a dnes ho používá většina. 

V případě optimalizace webu pro vyhledávače se tedy v tuzemsku vyplatí cílit na Google, Seznam a případně Bing. 

Existuje i sesterský slovenský internetový vyhledávač Zoznam.sk. Slováci ale používají převážně Google (96 %). 

Sdílejte článek přátelům:
, , ,
Show Buttons
Hide Buttons