Investování do startupů není jenom o financích!

V poslední době vzniká mnoho nápadů na startupy, které se chtějí nejen prezentovat, ale také hlavně prorazit a uspět na internetu.

Je důležité mít nejen představu o projektu, ale také vědět jak projekt zrealizovat a finančně zajistit jeho realizaci.

Na internetu se začali hromadně rozrůstat různé projekty na podporu startupů a to Startup inkubátory, akcelerátory či různé startup akce. Četl jsem však už i názor že jich je až příliš a není šance ani možnost být všude.

Ve správný čas na správném místě!

Jedním z hlavních důvodů úspěšného startu je samozřejmě financování projektu. Nesmíte však zapomínat že pokud má být startup úspěšný tak je velice důležité být právě s těmi úspěšnými lidmi, které mají kontakty a zkušenosti. Toto vám mohou nabídnout právě inkubátory. Také je důležité mít v týmu ty správné lidi jako programátory, grafiky, obchodníci a také správné manažery.

Je důležité pochopit funkci inkubátoru. Každý si to vysvětluje trošku jinak. Důvodem může být právě to, že každý nabízí trošku něco jiného a tudíž jsou i jiné zkušenosti. Já to chápu tak že by inkubátor měl zajišťovat především poradenství a zázemí projektu s maximální soustředěností na realizaci. V neposlední řadě také přítomnost se stejně naladěným kolektivem, který má stejné nebo hodně podobné myšlení a stejný cíl uspět.

Jaké otázky by vás měli zajímat při výběru inkubátoru?

  • Prostory, nájem, technické zázemí atd.
  • Jaké druhy poradenství jsou schopni nabídnout
  • Mentoři, Investoři
  • Školení, workshopy, semináře ….
  • Kontakty, partneři

startupyardNa některé otázky nám odpověděl jednatel a šéf ze společnosti StartupYard zakladatel business akcelerátoru pro mladé IT a technologické firmy TechSquare Nikola Rafaj.

Co je StartupYard?

„Definicí“ je StartupYard akcelerační program pro začínající technologické firmy. Lidštěji řečeno každý rok vybereme zhruba 10 technologických firem, kterým se denně věnujeme 3 měsíce, pomáháme jim v rozjezdu počátečním financováním rozjezdu a zejména kontaktem se stovkou mentorů, hlavně podnikatelů se zkušenostmi. Cílem je rychle ověřit životaschopnost nápadů, během měsíců spustit své projekty a pokud je třeba dosáhnout na investice. Svým pojetím se pohybujeme na pomezí podnikatelé-investoři, věnujeme se hlavně projektům v počáteční (tzv. seed) fázi.

Tip na příspěvek:  Affiliate pro obchodníky přináší nové možnosti prodeje

Na jaké projekty se zaměřujete?

Striktní dělení, kdo je pro nás zajímavý a kdo ne, nemáme. Ale vycházíme zejména z vlastních zkušeností a zkušeností našich mentorů, většina se pohybujeme v internetovém businessu, takže zejména internet, mobily, software, média.  Ale mezi našimi projekty je například i prodej brýlí, 3D tisk nebo rozvoz jídla. Vše je spojeno s technologiemi, ale ty často hrají nepodstatnou roli.

Jaké máte zkušenosti res. reference?

StartupYard existuje 1 rok, takže sami jsme startup pro startupy. Dosud jsme investovali do 17 firem, některé již skončily, 4 projekty získaly investici, Pizzatime byla již prodána.

Jak můžete projekt podpořit jinak než finančně?

Největším přínosem pro naše firmy jsou mentoři – čeští i světoví podnikatelé nebo specialisti jako právníci. První měsíce programu StartupYardu je hlavně o prezentování projektu a získání zpětné vazby od desítek zkušených lidí. Často přijdete na to, že mnohé na první pohled převratné nápady už někdo zkoušel a nefungovalo to, často získáte tipy na obchod a marketing, které byste pracně zkoušeli měsíce a hlavně získáte kontakty, které vám brzo pomůžou.

Sám jsem to zažil u první firmy, kdy jsme co čtvrt roku chodili pro radu za zkušeným podnikatelem, byla to pro nás po každé obrovská sprcha i motivace současně.

Jak vidíte současnou situaci českých startupu, mají šanci na celosvětovém trhu?

V zásadě je mi jedno, zda chcete být domácí nebo světovou firmou, hlavní je přežít a být soběstačný po pár měsících fungování. K firmám s globálními ambicemi mám blíž, protože v případě úspěchu motivují více lidí zkusit také začít podnikat, zatím je počet startupů u nás velmi nízký. Ale úspěch není o počtu nových firem  …

Tip na příspěvek:  Kontrolujte e-mailové účty najednou! Seznam Pošťák?

Jak vás mohou potenciální klienti oslovit, a co je k tomu potřeba?

Lidé mě primárně oslovují e-mailem nebo osobně na akcích, často pomáháme firmám alespoň kontaktem či malou radou, ač se moc neznáme. Mezi startupy je naprosto běžné si pomáhat, aniž za to čekáte nějakou odměnu.

Jak by jste popsal vaší společnost, a proč oslovit právě Vás?

Zeptejte se nejlépe našich firem a mentorů, co jim StartupYard reálně přináší. Věřím, že podpora startupů dává dlouhodobě smysl a podnítí více lidí, aby přestali mluvit o podnikání a začali jej hlavně dělat.

Infografika od Filipa Mikschika

Narazil jsem také na zajímavou infografiku od Filipa Mikschika ze Startupjobs.cz , kterou zde s jeho svolením publikuji.

koho hledaji startupy

Sdílejte článek přátelům:
, ,
Show Buttons
Hide Buttons